A horgászok és nyaralni vágyók teljesítmény szempontjából egyik legkedveltebb motorja a 15 lóerős csónakmotor. Kompakt, könnyen szállítható − méretének köszönhetően akár egy személygépkocsi csomagtartójában is elfér −, mégis nagy sebességre képes egy felfújható hajón vagy nagyobb csónakon. Igaz, ehhez a teljesítményhez már szükség van hajóvezetői engedélyre és a hajó lajstromba vételére, azaz hajólevélre is, mivel hazánkban a 4 Kw-ot (5,44 lóerőt) meghaladó teljesítményű motorok már engedélykötelesek.
A tesztelés során egy 4,6 méter hosszú, közel 200 kg-os, rövid hátfalú műanyag sikló csónak alkotta azt a testet, amelyre külön-külön felkerültek az egyes gyártók motorjai. Ezáltal a motorok rövid csizmával, kézi kormányrúddal, kézi indítással rendelkező alap 15 lóerő teljesítményű csónakmotorok voltak. A tesztelés a németországi Müritz Marina kikötőben történt, ahol a Mercury, Evinrude, Honda, Suzuki, Yamaha és Tohatsu csónakmotorokat vetették tesztelés alá. Minden gyártó ott volt, aki számít…
Minden gyártó motorja az alaptulajdonságokban szinte megegyezett: két hengeres, 15 lóerős, egy vezértengelyes (SOHC) és rövid csizmás modellek, kézi sebességváltóval (előre-üres-hátra állással), valamint spirálos vészleállítóval.
Még a teszt megkezdése előtt a legszembetűnőbb jelenség a Suzuki-modell, amely a többi gyártó motorjával szemben üzemanyag-befecskendezéses rendszerű (EFI). A Suzuki az első gyártó, amely akkumulátor nélküli csónakmotorokba is kifejlesztette az EFI rendszert. Minden gyártó csónakmotorja 12 literes műanyag külső üzemanyagtartállyal rendelkezik kivéve a Mercury csónakmotor, amelynek a tesztelés során 25 literes tankja volt. A második szembeszökő eltérés az új csónakmotorok vásárlása esetén érvényes garanciaidőben jelentkezik. Az Evinrude és a Mercury 5 év, a Honda (bizonyos feltételekkel) 3 + 2 év, a Suzuki és a Tohatsu 3 év, míg a Yamaha 2 + 1 év (extra kiterjesztéssel) garanciális időt vállal a csónakmotorokra. Ez nemzetközi előírás, tehát az új csónakmotorok vásárlására hazánkban is ezek a feltételek vonatkoznak.
Felesleges a csónakmotorokat általánosságban bemutatni, mert a jelentősebb − a fogyasztásban, a végsebességben és az olvasók érdeklődésére számot tartó egyéb adatokban – fennálló különbségek inkább a táblázatból vehetők ki.
Az alábbi táblázatokban összefoglaltuk azokat a tesztelési eredményeket, amelyeket kedves olvasóink annyira szerettek volna megtudni. Ezek alapján mindenki eldöntheti, hogy számára melyik gyártó modellje a legmegfelelőbb.
Lássuk előbb a csónakmotorok pontos adatait:
Típus: | Evinrude 15 R4 | Honda BF15 SHU | Mercury F15M | Suzuki DF15AS | Tohatsu MFS15CS | Yamaha F15CMHS |
Motor: | OTTO SOHC | OTTO SOHC | OTTO SOCH | OTTO SOCH | OTTO SOCH | OTTO SOCH |
Henger: | 2 soros | 2 soros | 2 soros | 2 soros | 2 soros | 2 soros |
Furat X löket: | 61X60mm | 59X64mm | 61X60mm | 60,4X57mm | 61X60mm | 63X58,1mm |
cm3 | 351 | 350 | 351 | 327 | 351 | 362 |
Max fordulat: | 5000-6000 | 4500-5500 | 5000-6000 | 5000-6000 | 5400-6100 | 5000-6000 |
Súly(reklámban) | 52kg | 42kg | 52kg | 44kg | 51,5kg | 51,7kg |
Súly(valóságban) | 52kg | 49kg | 55kg | 46kg | 53kg | 56kg |
Üzemanyag ellátás: | karburátor | karburátor | karburátor | injektor | karburátor | karburátor |
Gyújtás: | elektromos | elektromos | elektromos | elektromos | elektromos | elektromos |
Hűtés: | víz, egykörös | víz, egykörös | víz, egykörös | víz, egykörös | víz, egykörös | víz, egykörös |
Csizma hossz: | 381mm | 433mm | 381mm | 381mm | 381mm | 381mm |
Áttétel: | 2,15:1 | 2,08:1 | 2,15:1 | 2,08:1 | 2,15:1 | 2,08:1 |
Teszt propellerek: | 91/4 X 10 | 91/4 X 9 | 91/4 X 9 | 91/4 x 9 | 91/4 X 10 | 91/4 X 9 |
Ár(Európában): | 3199€ | 3099€ | 3130€ | 3250€ | 3095€ | 3405€ |
Magának a tesztnek az eredményeit lásd az alábbi táblázatokban:
TíPUS: EVINRUDE 15 R4 csónakmotor
sebesség: | fogyasztás: | megtett út+: | zajszint: |
10 km/h | 0,16 l/km | 75 km | 76 db |
20 km/h | 0,12 l/km | 100 km | 78 db |
25 km/h | 0,11 l/km | 109 km | 79db |
34 km/h | 0,14 l/km | 86 km | 79db |
Gyorsulás: álló helyzetből a 25 km/órás sebességet a csónakmotor 4,6 másodperc alatt érte el.
+12 literes tartállyal hány kilométer megtételére volt képes a csónakmotor
sebesség: | fogyasztás | megtett út+: | zajszint: |
10 km/h | 0,18 l/km | 67 km | 74 db |
20 km/h | 0,12 l/km | 100 km | 76 db |
25 km/h | 0,12 l/km | 100 km | 76 db |
32,5 km/h | 0,15 l/km | 80 km | 80 db |
Gyorsulás: álló helyzetből a 25 km/órás sebességet a csónakmotor 4,2 másodperc alatt érte el.
+12 literes tartállyal hány kilométer megtételére volt képes a csónakmotor
sebesség: | fogyasztás: | megtett út+: | zajszint: |
10 km/h | 0,23 l/km | 109 km | 79 db |
20 km/h | 0,13 l/km | 192 km | 81 db |
25 km/h | 0,12 l/km | 208 km | 83 db |
33,5 km/h | 0,15 l/km | 167 km | 89 db |
Gyorsulás: álló helyzetből a 25 km/órás sebességet a csónakmotor 4,2 másodperc alatt érte el.
+25 literes tartállyal hány kilométer megtételére volt képes a csónakmotor
sebesség: | fogyasztás: | megtett út+: | zajszint: |
10 km/h | 0,19 l/km | 63 km | 76 db |
20 km/h | 0,12 l/km | 100 km | 78 db |
25 km/h | 0,16 l/km | 75 km | 80 db |
33,2 km/h | 0,16 l/km | 75 km | 83 db |
Gyorsulás: álló helyzetből a 25 km/órás sebességet a csónakmotor 3,7 másodperc alatt érte el.
+ 12 literes tartállyal hány kilométer megtételére volt képes a csónakmotor
sebesség: | fogyasztás: | megtett út+: | zajszint: |
10 km/h | 0,19 l/km | 63 km | 73 db |
20 km/h | 0,12 l/km | 100 km | 75 db |
25 km/h | 0,11 l/km | 109 km | 77 db |
33,2 km/h | 0,15 l/km | 80 km | 78 db |
Gyorsulás: álló helyzetből a 25 km/órás sebességet a csónakmotor 4,3 másodperc alatt érte el.
+ 12 literes tartállyal hány kilométer megtételére volt képes a csónakmotor
TíPUS: YAMAHA F15 CMHS csónakmotor
sebesség: | fogyasztás: | megtett út+: | zajszint: |
10 km/h | 0,19 l/km | 63 km | 76 db |
20 km/h | 0,15 l/km | 80 km | 78 db |
25 km/h | 0,16 l/km | 75 km | 83 db |
31,9 km/h | 0,18 l/km | 67 km | 88 db |
Gyorsulás: álló helyzetből a 25 km/órás sebességet a csónakmotor 4,3 másodperc alatt érte el.
+ 12 literes tartállyal hány kilométer megtételére volt képes a csónakmotor
A motortesztet olyan szakemberek végezték, akik egyik márka felé sincsenek elkötelezve, teljesen pártatlan szerelők és tesztelési szakértők. A tesztelések során a Müritz Marina kikötőben teljes szélcsend uralkodott, így a víz hullámmentes volt. A csónakmotor-gyártók első pillantásra szinte ugyanolyan modelljei között a tesztelés eredményeképpen előkerültek a különbségek, gondolunk itt a fogyasztásra vagy akár a zajszintre, amely nagyon fontos tényező a nyugodt hajózás során.
A tesztet köszönjük a Boot magazinnak!
Forrás: www.hajosparadicsom.hu